Boswachter Maarten Laming: 'De cultuurwaarde is wat het interessant maakt'

9 maart 2023

Maar liefst vijf werken van Biënnale Noordwijk zijn te bewonderen op Landgoed Nieuw Leeuwenhorst, in eigendom en beheer van Stichting het Zuid-Hollands Landschap. Natuur en kunst samenbrengen is wat wij willen gaan doen, maar hoe kijken de professionals aan de andere kant daar tegen aan? We spraken boswachter Maarten Laming over de onlosmakelijke verbinding tussen natuur en cultuur die een landgoed tot een landgoed maakt. 

 

Maarten: ‘Boswachter Uitvoering is mijn titel. Dat klinkt heel praktisch, maar ik ben voornamelijk bezig met de organisatie en coördinatie van natuurbeheer. Als de man ter plaatse: stuur ik vrijwilligers aan en heb ik contact met pachters en bewoners. Ik beheer naast Landgoed Nieuw Leeuwenhorst nog acht andere terreinen in de regio en dat doe ik niet alleen. In samenwerking met cliëntengroepen en vrijwilligersgroepen houden we de gebieden mooi, netjes en veilig.’ 

 

Biënnale Noordwijk: En dan komen wij midden in die natuur opeens aanzetten met vijf kunstwerken…

‘Je hebt een natuurterrein, daar is natuur de basis. Op een landgoed komt daar een stuk bij, dat is cultuur. Er hebben altijd mensen gewoond, er is gefeest, er leeft vee en op Nieuw Leeuwenhorst was dat ook zo. Vroeger was het een buitenplaats en nog langer geleden waren er zelfs kloosters. We beheren het voor een groot deel als een natuurterrein, maar zo is het vanuit de oorsprong niet aangelegd. De cultuurwaarde is wat het interessant maakt.’

 

Welke rol hoop je dat de werken op Nieuw Leeuwenhorst gaan spelen? 

‘Ik sta altijd open voor kunstwerken en andere culturele projecten. Dat hoort op een landgoed, het past erbij. Zeker op Nieuw Leeuwenhorst, dat als landgoed een pareltje is. We zijn het nu aan het upgraden. Recentelijk hebben we een speelbos toegevoegd, er zijn honderd bomen geplant en de spiegelvijver is hersteld. Altijd rekening houdend met de natuur maar wel dingen die horen op een landgoed, en de beelden van Biënnale Noordwijk horen daar ook bij.’ 

 

En wellicht betekent het ook opeens meer publiek.

‘Onbekend maakt onbemind, dat is een afweging die je maakt. Op een terrein als het onze moet je mensen meenemen in een verhaal. Als je dat niet doet gaan ze het niet beminnen en later niet beschermen. Binnen dat wankele evenwicht bestaan we. Door mensen naar het terrein toe te trekken beschermen we het terrein ook. Aan de andere kant heb je natuur waar je een groot hek omheen moet zetten omdat het anders kapot gaat. Op een landgoed hebben we mensen nodig die de omgeving waarderen.’

 

Sta je straks zelf vooraan te kijken wanneer de kunstwerken er staan? 

‘Tuurlijk! Ik ga meteen kijken want ik vind het best wel spannend. Naar ik begrijp zit er een aantal controversiële kunstwerken bij. Ik ben heel benieuwd hoe het publiek daarop reageert. Hopelijk krijgen we veel positieve reacties, dat is toch waar je het voor doet.’