Merijn

 Bolink

Meer weten? Lees hier ons interview met Merijn.

Merijn Bolink (1967) is beeldhouwer en maakt behalve sculpturen en installaties ook robots en digitale kunst. Zijn manier van werken en denken heeft raakvlakken met wetenschap en filosofie. Bestaande objecten vormen vaak de basis van Bolink’s sculpturen: een boomtak krijgt een nieuwe vorm, een fauteuil verandert in een kameleon, een bronzen sculptuur wordt geteleporteerd naar een online wereld. Betekenis is volgens Bolink niet statisch, maar altijd in beweging. Niets is wat we denken dat het is. Met zijn werk geeft hij nieuwe betekenissen aan voor ons al bekende objecten. De afgelopen tien jaar is Bolink hoofdzakelijk geïnspireerd door artificiële intelligentie. Hij beschouwt het internet als een orakel en is op zoek naar vormen van intelligentie en zelfs van een ziel aan de andere kant van het beeldscherm.


“Er zijn machines in de maak die op termijn intelligenter zullen zijn dan wij en die mogelijk ook zullen handelen vanuit een eigen wil. We worden geconfronteerd met de grenzen van ons eigen bewustzijn en onze plek in de evolutie. Het besef dat dieren meer bewustzijn hebben dan altijd gedacht begint post te vatten. In deze allegorie probeert een slingeraap met menselijke intelligentie een groepje van vijf naaktslakken te leren lopen in de tuin van het Witte Kerkje in Noordwijkerhout.”

Foto’s: Eelkje Colmjon

Audio
Welkom in het post-antropoceen NL
Welkom in het post-antropoceen EN
Welkom in het post-antropoceen DE