Bij Maen Florin ontstaat betekenis in de versmelting tussen locatie en kunstwerk

23 februari 2023

On the Wall / In the Tree van Maen Florin stamt uit 2018 maar past naadloos tussen de andere werken op Biënnale Noordwijk. Maen bevestigt haar werk aan bomen en hoopt op die manier een versmelting te creëren. Tussen natuur en kunst, want richting de bezoeker heeft het werk een licht afstandelijke houding. Misschien vinden we juist in die afstand wel verbinding. Voor het zover is maakten wij vast kennis met Maen. 

 

BN: Eigenlijk zijn de werken maar half van jouw hand en wordt de andere helft door de omgeving ingevuld. Hoe kwam dat tot stand?

Maen: ‘Ik had al een aantal werken gemaakt met de naam On the Wall. Het zijn bustes – gemaakt van recuperatiemateriaal met een kop van keramiek – om aan de muur te worden opgehangen als een soort trofee. Maar eigenlijk zijn het juist helemaal geen trofeeën, het zijn meer ingetogen fragiele objecten.

Ik had in 2018 een tentoonstelling in het Park ter Beuken in Lokeren (B) en toen heb ik twee werken uit die reeks opgehangen in enkele oude bomen. De toeschouwer kon die onverwacht ontdekken. De beelden komen haast over als een vergroeiing met de boom. Alsof er een soort versmelting heeft plaatsgevonden.’

 

Vooralsnog heb je Noordwijk niet bezocht en nog geen precieze boom uitgekozen. Hoeveel effect heeft die uiteindelijke keuze op je werk?

‘De mogelijke versmelting van het werk kan niet gebeuren met zomaar iedere boom. Ik moet dus zoeken naar een boom waarmee ik die gebeurtenis kan neerzetten. Het is verder zo dat de werken niet per se contact zoeken met de toeschouwer. Sterker nog, ze keren je hun rug toe. Het is tussen de boom en het werk, de toeschouwer wordt daar niet per se in betrokken. Maar doordat het zo ingetogen is maakt het uiteindelijk juist wel iets los.’

 

Je maakte dit werk al in 2018 maar blijft het op steeds andere plekken zetten. Verandert de betekenis daarmee ook voor jouzelf?

‘Ja, dat verandert zeker. De situatie verandert de uitstraling en het gevoel. Intussen ben ik zelf alweer met andere werken bezig maar natuurlijk blijf ik ook hierbij emoties ervaren.’

 

Het thema van Biënnale Noordwijk is de grote verandering die de wereld doormaakt en de manier waarop mensen en natuur daarop reageren. Hoe past On the Wall / In the Tree hierbinnen?

‘Door een werk ergens te plaatsen geef je ook die plaats aandacht. Ik hoop met mijn werk aandacht richting bomen te trekken, zeker nu die bedreigd worden door de verandering van het  klimaat. Het is in de versmelting van locatie en kunst dat betekenis ontstaat. Ook dat is een transitie, een veranderingsproces. De boom die menselijk wordt of omgekeerd. Mijn werk heeft steeds meer te maken met figuren die versmelten in of met iets anders.